Zaproszenie do współpracy

2025-11-27
14 minut czytania

Zmiany klimatu oraz towarzyszące im ekstremalne zjawiska hydrologiczne w szczególny sposób wpływają na obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Wymagają one nowego podejścia do gospodarowania wodą, opartego na retencji krajobrazowej, ochronie wód podziemnych oraz racjonalnym wykorzystaniu i modernizacji istniejących systemów melioracyjnych.

W odpowiedzi na te wyzwania, na zlecenie Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego konsorcjum: ERCE PAN, FPP Enviro oraz FDPA realizuje zadanie, którego celem jest włączenie członków Lokalnych Partnerstw Wodnych z województwa łódzkiego w proces aktualizacji inwestycji ujętych w Planach Rozwoju Gospodarki Wodą na terenach wiejskich na lata 2022–2030, z wykorzystaniem nowo opracowanego narzędzia do oceny i priorytetyzacji inwestycji retencyjnych.

W ramach zadania zapraszamy Państwa do udziału w kompleksowym pakiecie działań, obejmującym:

1. Szkolenia i konsultacje on-line (pełny harmonogram w u 3)

Podczas spotkań przedstawimy:

  •     nowe narzędzia wspierające ocenę i priorytetyzację inwestycji retencyjnych;
  •     zasady korzystania z formularza oceny inwestycji;
  •     instrukcję wypełniania matrycy inwestycji z LPW;
  •     wskazówki dotyczące aktualizacji planów i przygotowania danych.

Po każdej części szkoleniowej odbędą się konsultacje on-line – możliwość indywidualnych konsultacji z ekspertami konsorcjum.

2. Wyjazd studyjny do województwa wielkopolskiego  (10–11 grudnia 2025 r.)

W trakcie wizyty studyjnej odwiedzimy gospodarstwa i miejsca wdrażające dobre praktyki w zakresie:

  •     małej retencji i rozwiązań opartych na przyrodzie (NBS);
  •     gospodarowania wodami na obszarach rolniczych;
  •     retencji glebowej, mokradłowej i krajobrazowej;
  •     rolnictwa regeneratywnego.

Wyjazd ma na celu praktyczną wymianę wiedzy oraz przedstawienie rozwiązań, które mogą być zastosowane na terenie województwa łódzkiego.

Zaktualizowane inwestycje LPW — po ich ocenie i dopracowaniu w ramach szkoleń — będą mogły zostać wykorzystane jako podstawa do ubiegania się o środki finansowe na realizację z programów krajowych i unijnych (KPO, FEnIKS, PROW, RPO). Z tego względu Państwa udział w całym procesie jest kluczowy dla przygotowania inwestycji do przyszłego finansowania.

Wszystkie osoby zainteresowane udziałem prosimy o rejestrację poprzez formularz on-line  podany w zaproszeniach.

Prośba o przygotowanie się przed szkoleniami, a w szczególności:

  •     przeanalizowanie Planów Rozwoju Gospodarki Wodą dla Państwa powiatu,
  •     zapoznanie się z istniejącą matrycą inwestycji,
  •     wstępne określenie statusu inwestycji: aktualna / rezygnacja / zrealizowana / nowa;
  •     przygotowanie danych do formularza oceny inwestycji.

Te materiały będą podstawą do pracy podczas szkoleń i konsultacji.

Kontakt:

Wsparcie merytoryczne – ERCE PAN

Katarzyna Izydorczyk – 691 435 271, k.izydorczyk@erce.unesco.lodz.pl

Martyna Kuzior – m.kuzior@erce.unesco.lodz.pl

Wsparcie merytoryczne i techniczne – FPP Enviro

Emilia Skłucka – emilia.sklucka@fppenviro.pl

Bożena Szczurko – bozena.szczurko@fppenviro.pl

 

Organizacja szkoleń i wyjazdu studyjnego – FDPA

Jakub Zieliński – 695 116 110, j.zielinski@fdpa.biz.pl

 

Harmonogram

realizacji zadania ,,Aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich, członków LPW, koordynatorów LPW poprzez kompleksową organizację szkoleń, wyjazdu studyjnego wraz z wykonaniem opracowań i ekspertyz dotyczących priorytetyzacji inwestycji LPW w województwie łódzkim na potrzeby zintegrowanego systemu działań dla zwiększenia retencji wody na terenie LPZ w ujęciu zlewniowym”

 

Lp. Termin Zakres działań
1. 24.11.2025 Rozesłanie zaproszeń do współpracy do Członków LPW
2. 25.11.2025 - 04.12. 2025 Członkowie LPW (prace przygotowawcze):1.      Przeanalizowanie Planów Rozwoju Gospodarki Wodą na terenach wiejskich na lata 2022 – 2030 dla danego powiatu2.      Zaplanowanie nowych inwestycji3.      Uzupełnienie matrycy z inwestycjami zawartymi w Planach w celu określenia statutu inwestycji: aktualny, rezygnacja, zrealizowany, oraz przygotowanie nowych inwestycji do zgłoszenia4.      Zapoznanie się z systemem oceny inwestycji
3 28.11.202501.12.202502.12.202504.12.2025 Szkolenia i konsultacje on-line dla poszczególnych LPW 1.      podniesienia wiedzy z zakresu retencji wody, 2.      szkolenie w zakresie weryfikacji i aktualizacji inwestycji z zastosowaniem opracowanego narzędzia
4. 04.12.2025 – 10.12.2025 Członkowie LPW oraz eksperci:1.      Zgłaszanie nowych inwestycji w formularzu oceny2.      Ocena inwestycji z zastosowaniem opracowanego narzędzia3.      Indywidualne konsultacje
5. 11.12.2025 Ogłoszenie zaktualizowanej listy inwestycji dla LPW z województwa łódzkiego
6. 10-11.12.2025 Wyjazd studyjny do województwa wielkopolskiego pn. „Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów z zakresu poprawy gospodarki wodnej”

 

ZAPROSZENIE NA SZKOLENIA I KONSULTACJE ON-LINE DLA CZŁONKÓW LOKALNYCH PARTNERSTW WODNYCH (LPW)

Konsorcjum w składzie:

  •     Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN
  •     Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa
  •     FPP Enviro sp. z o. o.

na zlecenie Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach

zaprasza członków Lokalnych Partnerstw Wodnych z województwa łódzkiego do udziału w cyklu bezpłatnych szkoleń oraz konsultacji on-line w zakresie nowych narzędzi wspierających planowanie i priorytetyzację inwestycji retencyjnych.

Harmonogram szkoleń i konsultacji eksperckich:

o    Kutnowski, łowicki, łęczycki:

28.11.2025 godzina 9:00-12:30

o    Piotrkowski, radomszczański, bełchatowski:

28.11.2025 godzina 12:00-15:30

o    Łaski, zduńsko-wolski, poddębicki, sieradzki:

1.12.2025 godzina 09:00-12:30

o    Zgierski, brzeziński, łódzki wschodni, pabianicki:

1.12.2025 godzina 12:00-15:30

o    Skierniewicki, rawski:

2.12.2025 godzina 09:00-12:30

o    Tomaszowski, opoczyński:

2.12.2025, godzina 12:00-15:30

o    Wieruszowski, wieluński, pajęczański:

4.12.2025, godzina 09:00-12:30

Cel wydarzenia:

  •     podniesienie kompetencji członków LPW w zakresie gospodarowania wodą;
  •     prezentacja i wdrożenie nowych narzędzi do analizy i priorytetyzacji inwestycji retencyjnych;
  •     usprawnienie planowania działań na rzecz gospodarki wodnej;
  •    wspólne określenie  najważniejszych potrzeb i priorytetów inwestycyjnych na poziomie lokalnym.

 

PROGRAM SZKOLENIA i konsultacji on-line

1. Wprowadzenie do spotkania (10 min)

2. Prezentacje ekspertów: (60 min)

·      Metody retencjonowania wody w krajobrazie (ERCE PAN)

·      Obszary zmeliorowane jako istotny element retencji wody (ITP)

·      Błękitno-zielona infrastruktura w retencji wód opadowych (FPP)

3. Część szkoleniowa (40 min)

·      Prezentacja opracowanych narzędzi dla LPW, wraz z instrukcją wypełniania

·      Ćwiczenia: wypełnianie formularza oceny inwestycji

·      Wprowadzenie do interpretacji wyników

Przerwa (10 min)

4. Konsultacje on-line (90 min.) – po zakończeniu każdego szkolenia odbędzie się dyżur ekspercki, podczas którego zainteresowane osoby z danego LPW będą mogły skorzystać z indywidualnych konsultacji. Konsultacje są dobrowolne i służą doprecyzowaniu planowanych działań, omówieniu potrzeb gmin oraz wsparciu w uzupełnianiu kwestionariuszy.

Forma: konsultacje on-line

Udział: Bezpłatny

Zapisy przez formularz on-line: https://forms.office.com/e/c8AYx1MhTR

Kontakt ws. organizacyjnych : Jakub Zieliński, tel.: 695 116 110, e-mail: j.zielinski@fdpa.biz.pl

Kontakt ws. merytorycznych:  Katarzyna Izydorczyk tel. 691 435 271,  e-mail k.izydorczyk@erce.unesco.lodz.pl

Emilia Skłucka tel. 696 510 771  e-mail emilia.sklucka@fppenviro.pl

Serdecznie zapraszamy do aktywnego udziału!

 

 

ZAPROSZENIE NA WYJAZD STUDYJNY
„Współpraca i wymiana wiedzy
różnych podmiotów
z zakresu poprawy gospodarki wodnej”

Konsorcjum w składzie:

  •     Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN
  •     Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa
  •     FPP Enviro sp. z o. o.

na zlecenie Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach

zaprasza mieszkańców obszarów wiejskich, członków Lokalnych Partnerstw Wodnych oraz koordynatorów LPW z województwa łódzkiego do udziału w dwudniowym wyjeździe studyjnym do województwa wielkopolskiego pn.: „Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów z zakresu poprawy gospodarki wodnej”

Cel wyjazdu:

  • Zaprezentowanie rozwiązań poprawy gospodarki wodnej, w tym:
    •     małej retencji w krajobrazie rolniczym,
    •     gromadzenia i zatrzymania wody (retencja glebowa i krajobrazowa),
    •     zrównoważonego gospodarowania wodami,
    •     odtwarzania i ochrony terenów podmokłych,
    •     wdrażania rolnictwa regeneratywnego jako metody poprawy bilansu wodnego gleby.

·         Wyjazd ma na celu wymianę doświadczeń oraz współpracę różnych podmiotów, w tym zbliżonych do LPW, poprzez realizację wspólnych inicjatyw na rzecz gospodarki wodnej oraz poznanie inspirujących praktyk możliwych do wdrożenia na terenie woj. łódzkiego.

·         W trakcie wyjazdu odwiedzimy gospodarstwa wdrażające rozwiązania retencyjne oparte na przyrodzie (NBS) oraz praktyki rolnictwa regeneratywnego.

Termin:                          10-11 grudnia 2025 r.

Miejsce zbiórki:         Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach,

Nowości 32, 95-011 Bratoszewice

Udział w wyjeździe jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.

Sposób rejestracji: formularz rejestracyjny  https://forms.office.com/e/W95jrJhWsw

Program wyjazdu w załączeniu

Serdecznie zapraszamy

Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.

 

 

Program wyjazdu studyjnego

„Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów z zakresu poprawy gospodarki wodnej”

 

Dzień I – 10 grudnia 2025

8:00 Wyjazd autokarem z miejsca Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach
10:30 Przyjazd do gospodarstwa Jagrol Sp. z o.o. Pierzchno 14, 62-035 Pierzchno
10:30 – 15:30 Wizyta studyjna·       Powitanie i wprowadzenie do gospodarstwa·       Omówienie Kodeksu 5C w kontekście rolnictwa regeneratywnego·       Mała retencja w zlewniach rolniczych - praktyki i infrastruktura w gospodarstwie·       Warsztat terenowy: Wdrażanie rolnictwa regeneratywnego w praktyce·       Przerwa na poczęstunek i degustację produktów lokalnych·       Dyskusja i podsumowanie wizyty studyjnej w gospodarstwie
16:15 Przyjazd do Hotelu Delicjusz, ul. Poznańska 1, 62-060 Trzebaw
16:30 Obiad
17:30-19:00 Spotkanie merytoryczne dotyczące współpracy w zakresie gospodarowania wodą moderowane przez Eksperta w zakresie melioracji i retencjonowania wody na obszarach wiejskich
19:00 Kolacja

Dzień II - 11 grudnia 2025

7:00-8:00 Śniadanie
8:15 Wykwaterowanie i wyjazd do gospodarstwa „Zagroda Szczęśliwych Zwierząt” Białęgi 16, 62-095 Białęgi
9:15-10:15 Oprowadzenie po gospodarstwie
10:15-14:15 Warsztaty
10:15-12:15 ·      Mała retencja w zlewniach rolniczych - urządzenia melioracyjne, prawo wodne i dobre praktyki
12:15-13:15 ·      Błękitno-zielona infrastruktura i rozwiązania oparte na przyrodzie (NBS) w krajobrazie rolniczym
13:15-14:15 ·      Gleba jako magazyn wody w rolnictwie regeneratywnym
14:15-15:15 Obiad w gospodarstwie
Około 19:00 Powrót do Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach

 

 

ZAŁACZNIK 6

Katalog inwestycji sprzyjających retencji krajobrazowej oraz na obszarach zmeliorowanych

Grupa 1. RETENCJA NA OBSZARACH ZMELIOROWANYCH

1.    Modernizacja istniejących systemów melioracyjnych w celu przekształcania w systemy drenująco-nawadniające (np.  naprawa urządzeń: zastawek, mnichów, stopni, progów piętrzących kamiennych i drewnianych)

2.    Budowa nowych urządzeń na systemach melioracyjnych (zastawek, mnichów, stopni, progów piętrzących kamiennych i drewnianych);

3.    Modernizacja studzienek drenarskich w celu umożliwienia kontrolowania poziomu piętrzenia wody i dostosowywania go do panujących warunków atmosferycznych;

4.    Budowa nowych studzienek drenarskich w celu umożliwienia kontrolowania poziomu piętrzenia wody i dostosowywania go do panujących warunków atmosferycznych;

5.    Budowa zbiorników na odpływie z systemów drenarskich;

6.    Budowa zbiorników na poszerzonym rowie,

7.    Budowa opóźniaczy odpływu na ciekach zmeliorowanych

Grupa 2. ZWIĘKSZANIE RETENCJI KRAJOBRAZOWEJ I POPRAWA JAKOŚCI WÓD poprzez ROZWIĄZANIA OPARTE O PRZYRODĘ

8.    Budowa sztucznych mokradeł (np. małe stawy i oczka wodne, systemy sedymentacyjno-biofiltracyjne, sztuczne rozlewiska)

9.    Budowa suchych polderów oraz zbiorników wodnych o charakterze płytkich rozlewisk

10.     Renaturyzacja cieków

11.     Odtwarzanie starorzeczy i mokradeł przy ciekach

Grupa 3. ZAGOSPODARWANIE WÓD OPADOWYCH

Budowa błękitno-zielonej infrastruktury i innych urządzeń dla zagospodarowania wód opadowych na terenie budynków użyteczności publicznej (np. ogrody deszczowe, niecki infiltracyjne, studnie chłonne, naziemne i podziemne zbiorniki na wodę opadową, stawów i oczek wodnych i in.)

 

System oceny inwestycji sprzyjających retencji krajobrazowej oraz na obszarach zmeliorowanych

 

1. Logika oceny inwestycji (jak działa narzędzie)

Poziom 0 – kwalifikacja wstępna (screening)

Każda inwestycja z list LPW jest najpierw oceniana pod kątem zgodności z:

  •     zasadą „nie czyń poważnych szkód” (DNSH) z KPO – na bazie analiz oddziaływania na środowisko (zał. 2a/2b do LPW) i Wytycznych „Nie wyrządzać znaczącej szkody”;
  •     Ramowej Dyrektywy Wodnej (stan JCWP), obszarów chronionych, Natura 2000 – na podstawie rozdziałów przyrodniczych LPW i załączników 2a/2b.

Zasada:

  •     inwestycje z jednoznacznie znaczącym negatywnym wpływem na stan wód/przyrodę (np. pogarszające stan JCWP, osuszające cenne mokradła) – nie podlegają dalszej punktowej priorytetyzacji (status: „do odrzucenia/do głębszej OOŚ”);
  •     tylko inwestycje neutralne lub pozytywne przechodzą na Poziom 1 (ocena punktowa).

Poziom 1 – ocena punktowa (wielokryterialna)

Jednostką oceny jest pojedyncza inwestycja z załączników LPW (Tabela „Lista inwestycji i lokalnych działań…”, ewentualnie uzupełniona przez gminy).

Dla każdej inwestycji przyznajemy punkty w skali 0–3 dla każdego kryterium K1–K8:

  •     0 – brak spełnienia/silnie niekorzystne;
  •     1 – spełnienie minimalne;
  •     2 – średnie;
  •     3 – wysokie (wzorcowe).

Następnie przeliczamy punkty przez wagi (W1–W8) i liczymy łączny indeks priorytetu IP:


gdzie:

– liczba punktów w kryterium i (0–3);

– waga kryterium i [w %];

suma wag = 100.

Wynik IP mieści się w przedziale 0–100.

Na tej podstawie można tworzyć rankingi:

  •     IP ≥ 75 – inwestycje priorytetowe (I rząd);
  •     50–74 – II rząd;
  •     < 50 – inwestycje o niskim priorytecie/wymagające dopracowania (III rząd).

2. Lista kryteriów i wag (zgodna ze SWZ + KPO)

W systemie oceny inwestycji uwzględniono: adekwatność do celów, zaawansowanie dokumentacji, interferencja z terenami cennymi, zgodność z planami przeciwpowodziowymi i przeciwdziałania skutkom suszy, dostępność gruntów, finansowanie, możliwość synchronizacji działań

Zestaw kryteriów i wag:

K1. Adekwatność do celów strategicznych i wyzwań gmin/LPW – W1 = 20%

K2. Zaawansowanie dokumentacji i przygotowania inwestycji – W2 = 10%

K3. Interferencja z terenami cennymi przyrodniczo i usługami ekosystemowymi – W3 = 15%

K4. Zgodność z planami zapobiegania suszom i powodziom – W4 = 10%

K5. Dostępność i własność gruntów – W5 = 10%

K6. Zabezpieczenie finansowania – W6 = 15%

K7. Możliwość synchronizacji działań pomiędzy gminami – W7 = 10%

K8. Charakter przyrodniczy i retencyjny (NBS, rozproszona retencja) – W8 = 10%

(K8 wynika z wymogów KPO: preferencja dla NBS i rozwiązań odpornych na zmiany klimatu )

Suma wag: 100%.

3. Definicje wskaźników i skale punktowe

K1. Adekwatność do celów strategicznych i wyzwań gmin/LPW (20%)

Określamy na ile inwestycja odpowiada na zdiagnozowane problemy i realizuje cele strategiczne LPW/gmin/

Źródła danych:

  •     rozdziały „Diagnoza potrzeb i problemów”, „Cele strategiczne” i „Plan rozwoju LPW” w dokumentach LPW;
  •     odpowiedzi gmin w ankietach i formularzach online (potrzeby, cele).

Skala (0–3):

  •     0 – inwestycja nie jest powiązana z kluczowymi problemami ani celami (np. dotyczy marginalnego zagadnienia);
  •     1 – słabe powiązanie: inwestycja częściowo wpisuje się w cele, ale nie dotyka głównych problemów;
  •     2 – dobre powiązanie: inwestycja odpowiada na ważny problem wymieniony w LPW;
  •     3 – bardzo mocne powiązanie: inwestycja jest bezpośrednią odpowiedzią na priorytetowy problem/ cel LPW i gminy (np. wskazana w dokumencie jako „kluczowa”).

K2. Zaawansowanie dokumentacji i przygotowania inwestycji (10%)

Określamy stopień przygotowania inwestycji do realizacji – od pomysłu koncepcyjnego do projektu budowlanego/decyzji.

Źródła:

  •     kolumny „Stopień przygotowania inwestycji” i „Zakres wymaganej dokumentacji” w załącznikach 1 do LPW;
  •     dodatkowe informacje od gmin (kwestionariusz).

Skala (0–3):

  •     0 – tylko idea, brak koncepcji, brak dokumentacji;
  •     1 – wstępna koncepcja, rozpoznanie terenu, brak formalnych prac projektowych;
  •     2 – opracowana dokumentacja koncepcyjna/techniczna, trwają procedury (np. decyzje środowiskowe);
  •     3 – pełna dokumentacja (projekt budowlany/wykonawczy) i/lub decyzje administracyjne, inwestycja gotowa do złożenia wniosku o finansowanie lub realizacji.

K3. Interferencja z terenami cennymi przyrodniczo i usługami ekosystemowymi (15%)

Określamy na ile inwestycja wspiera lub zagraża obszarom cennym przyrodniczo i świadczonym przez nie usługom (m. in. retencja, bioróżnorodność, regulacja mikroklimatu).

Źródła:

  •     załączniki 2a/2b – przybliżona analiza oddziaływania na środowisko;
  •     rozdziały o obszarach chronionych i cennych w LPW

Skala (0–3):

  •     0 – silna, negatywna interferencja (ryzyko degradacji siedlisk, obniżenia stanu wód; inwestycja powinna zostać wykluczona na Poziomie 0);
  •     1 – potencjalne konflikty, brak jasnych korzyści przyrodniczych, konieczne dalsze analizy łagodzące;
  •     2 – zasadniczo neutralna wobec terenów cennych, bez istotnych konfliktów;
  •     3 – wzmacnia funkcje przyrodnicze (np. odtwarzanie mokradeł, renaturyzacja cieków, zwiększanie bioróżnorodności) i ma pozytywny bilans dla usług ekosystemowych.

K4. Zgodność z planami zapobiegania suszom i powodziom (10%)

Określamy czy inwestycja jest spójna z dokumentami wyższego rzędu (planami zarządzania ryzykiem powodziowym, przeciwdziałania skutkom suszy, PGW, lokalnymi dokumentami adaptacyjnymi).

Źródła:

  •     opisy inwestycji i lokalizacji a wskazania w PRGW, PZRP, PZSS, MPA (jeśli są);
  •     analizy w LPW/PRGW (np. czy dana zlewnia jest w obszarach wysokiego ryzyka).

Skala (0–3):

  •     0 – inwestycja stoi w sprzeczności z ustaleniami planów (np. zwiększa ryzyko powodzi/suszy w obszarach wrażliwych);
  •     1 – brak wyraźnej relacji z planami lub niejasna spójność;
  •     2 – inwestycja realizuje rekomendacje planów w sposób pośredni;
  •     3 – inwestycja jest bezpośrednio wskazana lub rekomendowana w planach jako pożądany typ działania (np. mała retencja w obszarze priorytetowym).

K5. Dostępność i własność gruntów (10%)

Określamy na ile prawo do dysponowania nieruchomością na cele inwestycji jest jasne i sprzyja szybkiemu wdrożeniu.

Źródła:

  •     opisy lokalizacji i własności w LPW/załącznikach;
  •     informacje z gmin (np. czy teren jest własnością gminy, Skarbu Państwa, prywatną).

Skala (0–3):

  •     0 – rozproszona własność prywatna, liczni właściciele, spory własnościowe;
  •     1 – dominująca własność prywatna, ale możliwe porozumienia (np. dzierżawy, zgody);
  •     2 – mieszana struktura, ale kluczowe elementy w rękach gminy/państwa;
  •     3 – teren w całości w zasobie gminnym/Skarbu Państwa, brak kolizji własnościowych.

K6. Zabezpieczenie finansowania (15%)

Określamy realność finansowa inwestycji; czy są wskazane źródła finansowania (KPO, inne fundusze, budżet gminy), wkład własny, przygotowane wnioski.

Źródła:

  •     koszty inwestycji (załączniki 1);
  •     informacje od gmin czy planują aplikować w KPO B3.3.1, PROW, FEnIKS, RPO itd.

Skala (0–3):

  •      0 – brak wskazanych źródeł finansowania, brak planu pozyskania środków;
  •      1 – ogólnie wskazane potencjalne źródła, bez przygotowanych działań (np. „planowany wniosek”);
  •      2 – wstępnie przygotowany projekt / koncepcja aplikacji, ujęcie w WPF, zabezpieczony wkład własny;
  •      3 – wysoki poziom gotowości finansowej; inwestycja jest w zaawansowanym procesie aplikacji lub ma zapewnione finansowanie (decyzja, promesa).

K7. Możliwość synchronizacji działań pomiędzy gminami (10%)

Określamy na ile inwestycja wpisuje się w zlewniowe podejście – czy jej efekty mogą być wzmocnione przez skoordynowane działania w sąsiednich gminach/LPW.

Źródła:

  •      mapy inwestycji (załączniki 3);
  •     opis zasięgu oddziaływania (kolumna „Obszar oddziaływania na grunty rolne”);
  •     wiedza ekspercka o układzie zlewni.

Skala (0–3):

  •     0 – inwestycja ma znaczenie wyłącznie lokalne (pojedyncze działki), trudno ją powiązać w sieć działań;
  •     1 – potencjalne powiązania, ale bez jasnego efektu zlewniowego;
  •     2 – inwestycja w kluczowym miejscu zlewni (np. odcinek cieku, zbiornik), możliwa koordynacja z 1–2 gminami;
  •     3 – element większego pakietu; inwestycja obejmuje kilka gmin lub ma potencjał stać się rdzeniem programu działań w całej zlewni (wysoka replikacja efektów).

K8. Charakter przyrodniczy i retencyjny (NBS, rozproszona retencja) (10%)

Określamy w jakim stopniu inwestycja wykorzystuje rozwiązania oparte na przyrodzie (NBS) i zwiększa retencję krajobrazową/glebową, zgodnie z założeniami KPO B3.3.1

Przykłady wysokiego wyniku:

  •      renaturyzacja cieków, odtwarzanie mokradeł, zadrzewienia śródpolne, małe zbiorniki retencyjne, systemy drenarsko-nawadniające, zielono-niebieska infrastruktura.

Skala (0–3):

  •      0 – inwestycja ma charakter głównie „twardy”, techniczny, bez komponentu NBS i może wręcz zmniejszać retencję;
  •      1 – inwestycja techniczna z niewielkimi elementami przyrodniczymi (np. zieleń towarzysząca);
  •      2 – istotny komponent NBS, ale wciąż dominuje infrastruktura szara;
  •      3 – inwestycja NBS-first: głównym mechanizmem jest przywracanie/ochrona procesów przyrodniczych i retencji naturalnej.


Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Linki
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe (otwiera nową kartę)
Zamknij