
Zmiany klimatu oraz towarzyszące im ekstremalne zjawiska hydrologiczne w szczególny sposób wpływają na obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Wymagają one nowego podejścia do gospodarowania wodą, opartego na retencji krajobrazowej, ochronie wód podziemnych oraz racjonalnym wykorzystaniu i modernizacji istniejących systemów melioracyjnych.
W odpowiedzi na te wyzwania, na zlecenie Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego konsorcjum: ERCE PAN, FPP Enviro oraz FDPA realizuje zadanie, którego celem jest włączenie członków Lokalnych Partnerstw Wodnych z województwa łódzkiego w proces aktualizacji inwestycji ujętych w Planach Rozwoju Gospodarki Wodą na terenach wiejskich na lata 2022–2030, z wykorzystaniem nowo opracowanego narzędzia do oceny i priorytetyzacji inwestycji retencyjnych.
W ramach zadania zapraszamy Państwa do udziału w kompleksowym pakiecie działań, obejmującym:
1. Szkolenia i konsultacje on-line (pełny harmonogram w u 3)
Podczas spotkań przedstawimy:
- nowe narzędzia wspierające ocenę i priorytetyzację inwestycji retencyjnych;
- zasady korzystania z formularza oceny inwestycji;
- instrukcję wypełniania matrycy inwestycji z LPW;
- wskazówki dotyczące aktualizacji planów i przygotowania danych.
Po każdej części szkoleniowej odbędą się konsultacje on-line – możliwość indywidualnych konsultacji z ekspertami konsorcjum.
2. Wyjazd studyjny do województwa wielkopolskiego (10–11 grudnia 2025 r.)
W trakcie wizyty studyjnej odwiedzimy gospodarstwa i miejsca wdrażające dobre praktyki w zakresie:
- małej retencji i rozwiązań opartych na przyrodzie (NBS);
- gospodarowania wodami na obszarach rolniczych;
- retencji glebowej, mokradłowej i krajobrazowej;
- rolnictwa regeneratywnego.
Wyjazd ma na celu praktyczną wymianę wiedzy oraz przedstawienie rozwiązań, które mogą być zastosowane na terenie województwa łódzkiego.
Zaktualizowane inwestycje LPW — po ich ocenie i dopracowaniu w ramach szkoleń — będą mogły zostać wykorzystane jako podstawa do ubiegania się o środki finansowe na realizację z programów krajowych i unijnych (KPO, FEnIKS, PROW, RPO). Z tego względu Państwa udział w całym procesie jest kluczowy dla przygotowania inwestycji do przyszłego finansowania.
Wszystkie osoby zainteresowane udziałem prosimy o rejestrację poprzez formularz on-line podany w zaproszeniach.
Prośba o przygotowanie się przed szkoleniami, a w szczególności:
- przeanalizowanie Planów Rozwoju Gospodarki Wodą dla Państwa powiatu,
- zapoznanie się z istniejącą matrycą inwestycji,
- wstępne określenie statusu inwestycji: aktualna / rezygnacja / zrealizowana / nowa;
- przygotowanie danych do formularza oceny inwestycji.
Te materiały będą podstawą do pracy podczas szkoleń i konsultacji.
Kontakt:
Wsparcie merytoryczne – ERCE PAN
Katarzyna Izydorczyk – 691 435 271, k.izydorczyk@erce.unesco.lodz.pl
Martyna Kuzior – m.kuzior@erce.unesco.lodz.pl
Wsparcie merytoryczne i techniczne – FPP Enviro
Emilia Skłucka – emilia.sklucka@fppenviro.pl
Bożena Szczurko – bozena.szczurko@fppenviro.pl
Organizacja szkoleń i wyjazdu studyjnego – FDPA
Jakub Zieliński – 695 116 110, j.zielinski@fdpa.biz.pl
Harmonogram
realizacji zadania ,,Aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich, członków LPW, koordynatorów LPW poprzez kompleksową organizację szkoleń, wyjazdu studyjnego wraz z wykonaniem opracowań i ekspertyz dotyczących priorytetyzacji inwestycji LPW w województwie łódzkim na potrzeby zintegrowanego systemu działań dla zwiększenia retencji wody na terenie LPZ w ujęciu zlewniowym”
| Lp. | Termin | Zakres działań |
| 1. | 24.11.2025 | Rozesłanie zaproszeń do współpracy do Członków LPW |
| 2. | 25.11.2025 - 04.12. 2025 | Członkowie LPW (prace przygotowawcze):1. Przeanalizowanie Planów Rozwoju Gospodarki Wodą na terenach wiejskich na lata 2022 – 2030 dla danego powiatu2. Zaplanowanie nowych inwestycji3. Uzupełnienie matrycy z inwestycjami zawartymi w Planach w celu określenia statutu inwestycji: aktualny, rezygnacja, zrealizowany, oraz przygotowanie nowych inwestycji do zgłoszenia4. Zapoznanie się z systemem oceny inwestycji |
| 3 | 28.11.202501.12.202502.12.202504.12.2025 | Szkolenia i konsultacje on-line dla poszczególnych LPW 1. podniesienia wiedzy z zakresu retencji wody, 2. szkolenie w zakresie weryfikacji i aktualizacji inwestycji z zastosowaniem opracowanego narzędzia |
| 4. | 04.12.2025 – 10.12.2025 | Członkowie LPW oraz eksperci:1. Zgłaszanie nowych inwestycji w formularzu oceny2. Ocena inwestycji z zastosowaniem opracowanego narzędzia3. Indywidualne konsultacje |
| 5. | 11.12.2025 | Ogłoszenie zaktualizowanej listy inwestycji dla LPW z województwa łódzkiego |
| 6. | 10-11.12.2025 | Wyjazd studyjny do województwa wielkopolskiego pn. „Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów z zakresu poprawy gospodarki wodnej” |
ZAPROSZENIE NA SZKOLENIA I KONSULTACJE ON-LINE DLA CZŁONKÓW LOKALNYCH PARTNERSTW WODNYCH (LPW)
Konsorcjum w składzie:
- Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN
- Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa
- FPP Enviro sp. z o. o.
na zlecenie Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach
zaprasza członków Lokalnych Partnerstw Wodnych z województwa łódzkiego do udziału w cyklu bezpłatnych szkoleń oraz konsultacji on-line w zakresie nowych narzędzi wspierających planowanie i priorytetyzację inwestycji retencyjnych.
Harmonogram szkoleń i konsultacji eksperckich:
o Kutnowski, łowicki, łęczycki:
28.11.2025 godzina 9:00-12:30
o Piotrkowski, radomszczański, bełchatowski:
28.11.2025 godzina 12:00-15:30
o Łaski, zduńsko-wolski, poddębicki, sieradzki:
1.12.2025 godzina 09:00-12:30
o Zgierski, brzeziński, łódzki wschodni, pabianicki:
1.12.2025 godzina 12:00-15:30
o Skierniewicki, rawski:
2.12.2025 godzina 09:00-12:30
o Tomaszowski, opoczyński:
2.12.2025, godzina 12:00-15:30
o Wieruszowski, wieluński, pajęczański:
4.12.2025, godzina 09:00-12:30
Cel wydarzenia:
- podniesienie kompetencji członków LPW w zakresie gospodarowania wodą;
- prezentacja i wdrożenie nowych narzędzi do analizy i priorytetyzacji inwestycji retencyjnych;
- usprawnienie planowania działań na rzecz gospodarki wodnej;
- wspólne określenie najważniejszych potrzeb i priorytetów inwestycyjnych na poziomie lokalnym.
PROGRAM SZKOLENIA i konsultacji on-line
1. Wprowadzenie do spotkania (10 min)
2. Prezentacje ekspertów: (60 min)
· Metody retencjonowania wody w krajobrazie (ERCE PAN)
· Obszary zmeliorowane jako istotny element retencji wody (ITP)
· Błękitno-zielona infrastruktura w retencji wód opadowych (FPP)
3. Część szkoleniowa (40 min)
· Prezentacja opracowanych narzędzi dla LPW, wraz z instrukcją wypełniania
· Ćwiczenia: wypełnianie formularza oceny inwestycji
· Wprowadzenie do interpretacji wyników
Przerwa (10 min)
4. Konsultacje on-line (90 min.) – po zakończeniu każdego szkolenia odbędzie się dyżur ekspercki, podczas którego zainteresowane osoby z danego LPW będą mogły skorzystać z indywidualnych konsultacji. Konsultacje są dobrowolne i służą doprecyzowaniu planowanych działań, omówieniu potrzeb gmin oraz wsparciu w uzupełnianiu kwestionariuszy.
Forma: konsultacje on-line
Udział: Bezpłatny
Zapisy przez formularz on-line: https://forms.office.com/e/c8AYx1MhTR
Kontakt ws. organizacyjnych : Jakub Zieliński, tel.: 695 116 110, e-mail: j.zielinski@fdpa.biz.pl
Kontakt ws. merytorycznych: Katarzyna Izydorczyk tel. 691 435 271, e-mail k.izydorczyk@erce.unesco.lodz.pl
Emilia Skłucka tel. 696 510 771 e-mail emilia.sklucka@fppenviro.pl
Serdecznie zapraszamy do aktywnego udziału!
ZAPROSZENIE NA WYJAZD STUDYJNY
„Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów
z zakresu poprawy gospodarki wodnej”
Konsorcjum w składzie:
- Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN
- Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa
- FPP Enviro sp. z o. o.
na zlecenie Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach
zaprasza mieszkańców obszarów wiejskich, członków Lokalnych Partnerstw Wodnych oraz koordynatorów LPW z województwa łódzkiego do udziału w dwudniowym wyjeździe studyjnym do województwa wielkopolskiego pn.: „Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów z zakresu poprawy gospodarki wodnej”
Cel wyjazdu:
- Zaprezentowanie rozwiązań poprawy gospodarki wodnej, w tym:
- małej retencji w krajobrazie rolniczym,
- gromadzenia i zatrzymania wody (retencja glebowa i krajobrazowa),
- zrównoważonego gospodarowania wodami,
- odtwarzania i ochrony terenów podmokłych,
- wdrażania rolnictwa regeneratywnego jako metody poprawy bilansu wodnego gleby.
· Wyjazd ma na celu wymianę doświadczeń oraz współpracę różnych podmiotów, w tym zbliżonych do LPW, poprzez realizację wspólnych inicjatyw na rzecz gospodarki wodnej oraz poznanie inspirujących praktyk możliwych do wdrożenia na terenie woj. łódzkiego.
· W trakcie wyjazdu odwiedzimy gospodarstwa wdrażające rozwiązania retencyjne oparte na przyrodzie (NBS) oraz praktyki rolnictwa regeneratywnego.
Termin: 10-11 grudnia 2025 r.
Miejsce zbiórki: Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach,
Nowości 32, 95-011 Bratoszewice
Udział w wyjeździe jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.
Sposób rejestracji: formularz rejestracyjny https://forms.office.com/e/W95jrJhWsw
Program wyjazdu w załączeniu
Serdecznie zapraszamy
Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.
Program wyjazdu studyjnego
„Współpraca i wymiana wiedzy różnych podmiotów z zakresu poprawy gospodarki wodnej”
Dzień I – 10 grudnia 2025
| 8:00 | Wyjazd autokarem z miejsca Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach |
| 10:30 | Przyjazd do gospodarstwa Jagrol Sp. z o.o. Pierzchno 14, 62-035 Pierzchno |
| 10:30 – 15:30 | Wizyta studyjna· Powitanie i wprowadzenie do gospodarstwa· Omówienie Kodeksu 5C w kontekście rolnictwa regeneratywnego· Mała retencja w zlewniach rolniczych - praktyki i infrastruktura w gospodarstwie· Warsztat terenowy: Wdrażanie rolnictwa regeneratywnego w praktyce· Przerwa na poczęstunek i degustację produktów lokalnych· Dyskusja i podsumowanie wizyty studyjnej w gospodarstwie |
| 16:15 | Przyjazd do Hotelu Delicjusz, ul. Poznańska 1, 62-060 Trzebaw |
| 16:30 | Obiad |
| 17:30-19:00 | Spotkanie merytoryczne dotyczące współpracy w zakresie gospodarowania wodą moderowane przez Eksperta w zakresie melioracji i retencjonowania wody na obszarach wiejskich |
| 19:00 | Kolacja |
Dzień II - 11 grudnia 2025
| 7:00-8:00 | Śniadanie |
| 8:15 | Wykwaterowanie i wyjazd do gospodarstwa „Zagroda Szczęśliwych Zwierząt” Białęgi 16, 62-095 Białęgi |
| 9:15-10:15 | Oprowadzenie po gospodarstwie |
| 10:15-14:15 | Warsztaty |
| 10:15-12:15 | · Mała retencja w zlewniach rolniczych - urządzenia melioracyjne, prawo wodne i dobre praktyki |
| 12:15-13:15 | · Błękitno-zielona infrastruktura i rozwiązania oparte na przyrodzie (NBS) w krajobrazie rolniczym |
| 13:15-14:15 | · Gleba jako magazyn wody w rolnictwie regeneratywnym |
| 14:15-15:15 | Obiad w gospodarstwie |
| Około 19:00 | Powrót do Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach |
ZAŁACZNIK 6
Katalog inwestycji sprzyjających retencji krajobrazowej oraz na obszarach zmeliorowanych
Grupa 1. RETENCJA NA OBSZARACH ZMELIOROWANYCH
1. Modernizacja istniejących systemów melioracyjnych w celu przekształcania w systemy drenująco-nawadniające (np. naprawa urządzeń: zastawek, mnichów, stopni, progów piętrzących kamiennych i drewnianych)
2. Budowa nowych urządzeń na systemach melioracyjnych (zastawek, mnichów, stopni, progów piętrzących kamiennych i drewnianych);
3. Modernizacja studzienek drenarskich w celu umożliwienia kontrolowania poziomu piętrzenia wody i dostosowywania go do panujących warunków atmosferycznych;
4. Budowa nowych studzienek drenarskich w celu umożliwienia kontrolowania poziomu piętrzenia wody i dostosowywania go do panujących warunków atmosferycznych;
5. Budowa zbiorników na odpływie z systemów drenarskich;
6. Budowa zbiorników na poszerzonym rowie,
7. Budowa opóźniaczy odpływu na ciekach zmeliorowanych
Grupa 2. ZWIĘKSZANIE RETENCJI KRAJOBRAZOWEJ I POPRAWA JAKOŚCI WÓD poprzez ROZWIĄZANIA OPARTE O PRZYRODĘ
8. Budowa sztucznych mokradeł (np. małe stawy i oczka wodne, systemy sedymentacyjno-biofiltracyjne, sztuczne rozlewiska)
9. Budowa suchych polderów oraz zbiorników wodnych o charakterze płytkich rozlewisk
10. Renaturyzacja cieków
11. Odtwarzanie starorzeczy i mokradeł przy ciekach
Grupa 3. ZAGOSPODARWANIE WÓD OPADOWYCH
Budowa błękitno-zielonej infrastruktury i innych urządzeń dla zagospodarowania wód opadowych na terenie budynków użyteczności publicznej (np. ogrody deszczowe, niecki infiltracyjne, studnie chłonne, naziemne i podziemne zbiorniki na wodę opadową, stawów i oczek wodnych i in.)
System oceny inwestycji sprzyjających retencji krajobrazowej oraz na obszarach zmeliorowanych
1. Logika oceny inwestycji (jak działa narzędzie)
Poziom 0 – kwalifikacja wstępna (screening)
Każda inwestycja z list LPW jest najpierw oceniana pod kątem zgodności z:
- zasadą „nie czyń poważnych szkód” (DNSH) z KPO – na bazie analiz oddziaływania na środowisko (zał. 2a/2b do LPW) i Wytycznych „Nie wyrządzać znaczącej szkody”;
- Ramowej Dyrektywy Wodnej (stan JCWP), obszarów chronionych, Natura 2000 – na podstawie rozdziałów przyrodniczych LPW i załączników 2a/2b.
Zasada:
- inwestycje z jednoznacznie znaczącym negatywnym wpływem na stan wód/przyrodę (np. pogarszające stan JCWP, osuszające cenne mokradła) – nie podlegają dalszej punktowej priorytetyzacji (status: „do odrzucenia/do głębszej OOŚ”);
- tylko inwestycje neutralne lub pozytywne przechodzą na Poziom 1 (ocena punktowa).
Poziom 1 – ocena punktowa (wielokryterialna)
Jednostką oceny jest pojedyncza inwestycja z załączników LPW (Tabela „Lista inwestycji i lokalnych działań…”, ewentualnie uzupełniona przez gminy).
Dla każdej inwestycji przyznajemy punkty w skali 0–3 dla każdego kryterium K1–K8:
- 0 – brak spełnienia/silnie niekorzystne;
- 1 – spełnienie minimalne;
- 2 – średnie;
- 3 – wysokie (wzorcowe).
Następnie przeliczamy punkty przez wagi (W1–W8) i liczymy łączny indeks priorytetu IP:
gdzie:
– liczba punktów w kryterium i (0–3);
– waga kryterium i [w %];
suma wag = 100.
Wynik IP mieści się w przedziale 0–100.
Na tej podstawie można tworzyć rankingi:
- IP ≥ 75 – inwestycje priorytetowe (I rząd);
- 50–74 – II rząd;
- < 50 – inwestycje o niskim priorytecie/wymagające dopracowania (III rząd).
2. Lista kryteriów i wag (zgodna ze SWZ + KPO)
W systemie oceny inwestycji uwzględniono: adekwatność do celów, zaawansowanie dokumentacji, interferencja z terenami cennymi, zgodność z planami przeciwpowodziowymi i przeciwdziałania skutkom suszy, dostępność gruntów, finansowanie, możliwość synchronizacji działań
Zestaw kryteriów i wag:
K1. Adekwatność do celów strategicznych i wyzwań gmin/LPW – W1 = 20%
K2. Zaawansowanie dokumentacji i przygotowania inwestycji – W2 = 10%
K3. Interferencja z terenami cennymi przyrodniczo i usługami ekosystemowymi – W3 = 15%
K4. Zgodność z planami zapobiegania suszom i powodziom – W4 = 10%
K5. Dostępność i własność gruntów – W5 = 10%
K6. Zabezpieczenie finansowania – W6 = 15%
K7. Możliwość synchronizacji działań pomiędzy gminami – W7 = 10%
K8. Charakter przyrodniczy i retencyjny (NBS, rozproszona retencja) – W8 = 10%
(K8 wynika z wymogów KPO: preferencja dla NBS i rozwiązań odpornych na zmiany klimatu )
Suma wag: 100%.
3. Definicje wskaźników i skale punktowe
K1. Adekwatność do celów strategicznych i wyzwań gmin/LPW (20%)
Określamy na ile inwestycja odpowiada na zdiagnozowane problemy i realizuje cele strategiczne LPW/gmin/
Źródła danych:
- rozdziały „Diagnoza potrzeb i problemów”, „Cele strategiczne” i „Plan rozwoju LPW” w dokumentach LPW;
- odpowiedzi gmin w ankietach i formularzach online (potrzeby, cele).
Skala (0–3):
- 0 – inwestycja nie jest powiązana z kluczowymi problemami ani celami (np. dotyczy marginalnego zagadnienia);
- 1 – słabe powiązanie: inwestycja częściowo wpisuje się w cele, ale nie dotyka głównych problemów;
- 2 – dobre powiązanie: inwestycja odpowiada na ważny problem wymieniony w LPW;
- 3 – bardzo mocne powiązanie: inwestycja jest bezpośrednią odpowiedzią na priorytetowy problem/ cel LPW i gminy (np. wskazana w dokumencie jako „kluczowa”).
K2. Zaawansowanie dokumentacji i przygotowania inwestycji (10%)
Określamy stopień przygotowania inwestycji do realizacji – od pomysłu koncepcyjnego do projektu budowlanego/decyzji.
Źródła:
- kolumny „Stopień przygotowania inwestycji” i „Zakres wymaganej dokumentacji” w załącznikach 1 do LPW;
- dodatkowe informacje od gmin (kwestionariusz).
Skala (0–3):
- 0 – tylko idea, brak koncepcji, brak dokumentacji;
- 1 – wstępna koncepcja, rozpoznanie terenu, brak formalnych prac projektowych;
- 2 – opracowana dokumentacja koncepcyjna/techniczna, trwają procedury (np. decyzje środowiskowe);
- 3 – pełna dokumentacja (projekt budowlany/wykonawczy) i/lub decyzje administracyjne, inwestycja gotowa do złożenia wniosku o finansowanie lub realizacji.
K3. Interferencja z terenami cennymi przyrodniczo i usługami ekosystemowymi (15%)
Określamy na ile inwestycja wspiera lub zagraża obszarom cennym przyrodniczo i świadczonym przez nie usługom (m. in. retencja, bioróżnorodność, regulacja mikroklimatu).
Źródła:
- załączniki 2a/2b – przybliżona analiza oddziaływania na środowisko;
- rozdziały o obszarach chronionych i cennych w LPW
Skala (0–3):
- 0 – silna, negatywna interferencja (ryzyko degradacji siedlisk, obniżenia stanu wód; inwestycja powinna zostać wykluczona na Poziomie 0);
- 1 – potencjalne konflikty, brak jasnych korzyści przyrodniczych, konieczne dalsze analizy łagodzące;
- 2 – zasadniczo neutralna wobec terenów cennych, bez istotnych konfliktów;
- 3 – wzmacnia funkcje przyrodnicze (np. odtwarzanie mokradeł, renaturyzacja cieków, zwiększanie bioróżnorodności) i ma pozytywny bilans dla usług ekosystemowych.
K4. Zgodność z planami zapobiegania suszom i powodziom (10%)
Określamy czy inwestycja jest spójna z dokumentami wyższego rzędu (planami zarządzania ryzykiem powodziowym, przeciwdziałania skutkom suszy, PGW, lokalnymi dokumentami adaptacyjnymi).
Źródła:
- opisy inwestycji i lokalizacji a wskazania w PRGW, PZRP, PZSS, MPA (jeśli są);
- analizy w LPW/PRGW (np. czy dana zlewnia jest w obszarach wysokiego ryzyka).
Skala (0–3):
- 0 – inwestycja stoi w sprzeczności z ustaleniami planów (np. zwiększa ryzyko powodzi/suszy w obszarach wrażliwych);
- 1 – brak wyraźnej relacji z planami lub niejasna spójność;
- 2 – inwestycja realizuje rekomendacje planów w sposób pośredni;
- 3 – inwestycja jest bezpośrednio wskazana lub rekomendowana w planach jako pożądany typ działania (np. mała retencja w obszarze priorytetowym).
K5. Dostępność i własność gruntów (10%)
Określamy na ile prawo do dysponowania nieruchomością na cele inwestycji jest jasne i sprzyja szybkiemu wdrożeniu.
Źródła:
- opisy lokalizacji i własności w LPW/załącznikach;
- informacje z gmin (np. czy teren jest własnością gminy, Skarbu Państwa, prywatną).
Skala (0–3):
- 0 – rozproszona własność prywatna, liczni właściciele, spory własnościowe;
- 1 – dominująca własność prywatna, ale możliwe porozumienia (np. dzierżawy, zgody);
- 2 – mieszana struktura, ale kluczowe elementy w rękach gminy/państwa;
- 3 – teren w całości w zasobie gminnym/Skarbu Państwa, brak kolizji własnościowych.
K6. Zabezpieczenie finansowania (15%)
Określamy realność finansowa inwestycji; czy są wskazane źródła finansowania (KPO, inne fundusze, budżet gminy), wkład własny, przygotowane wnioski.
Źródła:
- koszty inwestycji (załączniki 1);
- informacje od gmin czy planują aplikować w KPO B3.3.1, PROW, FEnIKS, RPO itd.
Skala (0–3):
- 0 – brak wskazanych źródeł finansowania, brak planu pozyskania środków;
- 1 – ogólnie wskazane potencjalne źródła, bez przygotowanych działań (np. „planowany wniosek”);
- 2 – wstępnie przygotowany projekt / koncepcja aplikacji, ujęcie w WPF, zabezpieczony wkład własny;
- 3 – wysoki poziom gotowości finansowej; inwestycja jest w zaawansowanym procesie aplikacji lub ma zapewnione finansowanie (decyzja, promesa).
K7. Możliwość synchronizacji działań pomiędzy gminami (10%)
Określamy na ile inwestycja wpisuje się w zlewniowe podejście – czy jej efekty mogą być wzmocnione przez skoordynowane działania w sąsiednich gminach/LPW.
Źródła:
- mapy inwestycji (załączniki 3);
- opis zasięgu oddziaływania (kolumna „Obszar oddziaływania na grunty rolne”);
- wiedza ekspercka o układzie zlewni.
Skala (0–3):
- 0 – inwestycja ma znaczenie wyłącznie lokalne (pojedyncze działki), trudno ją powiązać w sieć działań;
- 1 – potencjalne powiązania, ale bez jasnego efektu zlewniowego;
- 2 – inwestycja w kluczowym miejscu zlewni (np. odcinek cieku, zbiornik), możliwa koordynacja z 1–2 gminami;
- 3 – element większego pakietu; inwestycja obejmuje kilka gmin lub ma potencjał stać się rdzeniem programu działań w całej zlewni (wysoka replikacja efektów).
K8. Charakter przyrodniczy i retencyjny (NBS, rozproszona retencja) (10%)
Określamy w jakim stopniu inwestycja wykorzystuje rozwiązania oparte na przyrodzie (NBS) i zwiększa retencję krajobrazową/glebową, zgodnie z założeniami KPO B3.3.1
Przykłady wysokiego wyniku:
- renaturyzacja cieków, odtwarzanie mokradeł, zadrzewienia śródpolne, małe zbiorniki retencyjne, systemy drenarsko-nawadniające, zielono-niebieska infrastruktura.
Skala (0–3):
- 0 – inwestycja ma charakter głównie „twardy”, techniczny, bez komponentu NBS i może wręcz zmniejszać retencję;
- 1 – inwestycja techniczna z niewielkimi elementami przyrodniczymi (np. zieleń towarzysząca);
- 2 – istotny komponent NBS, ale wciąż dominuje infrastruktura szara;
- 3 – inwestycja NBS-first: głównym mechanizmem jest przywracanie/ochrona procesów przyrodniczych i retencji naturalnej.
