Relacja - Warsztaty dla szkół

Relacja - Warsztaty dla szkół

en
Relacja - Warsztaty dla szkół

Relacja - Warsztaty dla szkół

Uczniowie zostali podzieleni na dwie grypy. Pierwsza z nich udało się na teren Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego w Moszczenicy. Dyrektor tej jednostki, Pan Hieronim Andrzejewski  przeprowadził wykład wprowadzający do tematyki o bioróżnorodności w odniesieniu do działalności rolniczej. Uczniowie dzielili się doświadczeniami, które wynieśli z gospodarstw rodzinnych, o stosowanych środkach chemicznych, nawożeniu, hodowli zwierząt oraz ostojach bioróżnorodności w gospodarstwach rolnych. Następnie uczniowie w mniejszych grupach uczestniczyli w kilku sesjach tematycznych:

„Bioróżnorodność roślin naczyniowych na terenach nieleśnych” – prowadzona przez Pana Dyrektora Hieronima Andrzejewskiego, uczniowie poznawali szereg gatunków roślinnych, warunki wzrostu, ich wady i zalety oraz zastosowanie, warsztaty w terenie dawały możliwość oglądania gatunków występujących w Moszczenicy;

Kolejna sesja „Bioróżnorodność ptaków, płazów oraz owadów na terenach nieleśnych” została poprowadzona przez ornitologa, który opowiadał o występujących na tym terenie zwierząt. Uczniowie otrzymali lornetki zakupione w ramach projektu i wraz z ekspertem podziwiali omawiane gatunki. Pan Szymon za pomocą podbieraka wyławiał różne gatunki płazów i gadów ze zbiorników wodnych w poszczególnych stadiach rozwojowych.

Sesję „Ostoje bioróżnorodności w obszarach rolniczych” poprowadziła Pani Katarzyna Krakowska, Zastępca Dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. Podczas tej części warsztatów wskazano przykłady ostoi bioróżnorodności znajdujących się w gospodarstwach rolnych i omówiono ich różnorodne funkcje m. in. stanowią schronienie, miejsce rozrodu oraz bazę pokarmową dla wielu organizmów.  Przedstawiono również ich formę zadrzewienia śródpolne, oczka wodne, zagłębienie w terenie porośnięte roślinnością, sad na terenach użytkowych rolniczo, kamieniec, rozkładające się drewno, czy pobocze drogi lub miedze.

 

Ostatnia część warsztatów została poświęcona sposobom rolniczego użytkowania i jego wpływu na stan bioróżnorodności, temat ten zaprezentował Piotr Wypych, również reprezentant Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego.  Omówiono dwa rodzaje krajobrazu rolniczego: rolnictwa zrównoważonego, które sprzyja bioróżnorodności oraz rolnictwa konwencjonalnego, które jest intensywne przemysłowo.

Na trenie siedziby parku w Moszczenicy można było podziwiać stado konika polskiego.

Na koniec dnia warsztatowego uczniowie odwiedzili Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Kole, gdzie mieli okazję poznać historie zwierząt skrzywdzonych przez człowieka, które pod okiem specjalistów dochodzą do zdrowia.

W tym samym czasie, druga grupa uczestników warsztatów wyruszyła do Barkowic na zajęcia dotyczące stanu i jakości wód.

   

Pierwsze z omawianych zagadnień poświęcono przyczynom i skutkom eutrofizacji wód”, temat zaprezentowała Katarzyna Izydorczyk z Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii PAN.

Następnie uczniowie mieli okazję badać jakość wody podczas sesji pt. „Ocena efektywności wysokoefektywnej strefy ekotonowej dla ograniczania zanieczyszczeń związkami azotu”, prowadzonej przez Wojciech Frątczaka, Kierownika Wydziału Planowania Gospodarowania Wodami, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej  w Warszawie.

Kolejna sesja „Bioróżnorodność roślinnych stref ekotonowych”, została przeprowadzona przez Panią Dorotę Michalską-Hejduk z  Uniwersytetu Łódzkiego. Część ta skupiała się na rozróżnianiu gatunków roślinnych znajdujących się na styku dwóch ekosystemów i stanowiących środowisko do życia dla organizmów charakterystycznych dla obu biocenoz.

„Ichtiofauna zbiornika Sulejowskiego -  czego można dowiedzieć się o jakości wód na podstawie gatunków ryb” to sesja przeprowadzona przez Pan Sebastiana Ratajskiego z Uniwersytetu Łódzkiego.

Uczestnicy poznali rybackie typy jezior i ich charakterystykę, gatunki występujące w zalewie Sulejowskim, mieli również okazję sprawdzić bioróżnorodność zalewu dokonując połowu stosując sieci rybackie.

Na koniec zajęć uczniowie mieli okazję zobaczenia tamę znajdującą się w Smardzewicach.

Kolejnego dnia grupy zostały zamienione.